Рівне на шляху культурних трансформацій: підсумки 2024-го року

Культурний розвиток Рівного набирає обертів. У 2024 році місто впевнено довело: локальна культура може стати потужним двигуном розвитку громади. За цей час Рівне перетворилося на майданчик для впровадження прогресивних культурних ініціатив, об'єднавши зусилля місцевої влади, Управління культури і туризму, креативного бізнесу та громадського сектору під координацією ГО «Агенція сталого розвитку міста».

 

«Культура є фундаментом ідентичності та розвитку будь-якого міста. У Рівному ми бачимо величезний потенціал для творчості та співпраці, які можуть стати основою для економічного зростання, покращення якості життя мешканців і створення нових можливостей для місцевих творців. Агенція сталого розвитку міста працює над тим, щоб залучити стейкхолдерів до спільних дій, побудувати дієву екосистему культурних і креативних індустрій та інтегрувати Рівне у загальноукраїнський та європейський культурний простір", — зазначає Олена Хмельник, голова ГО «Агенція сталого розвитку міста».


Олена Хмельник

 

Від ідеї до реалізації: сім кроків до культурного прориву. Що важливого за цей рік зробили в рамках реалізації Стратегії розвитку культури Рівного?

 

1. Інновації в культурному просторі: розробка концепції Мультикультурного об’єднуючого хабу (МОХ)

Ключовою подією року стала розробка концепції МОХ, до якої долучилось понад сотню дієвців культури міста. Цей проєкт – набагато більше, ніж просто культурний простір. Мультикультурний обʼєднуючий хаб стане унікальною платформою, яка об'єднує різні культурні ініціативи та сприяє розвитку креативних індустрій у Рівному. Наразі команда працює над формуванням організаційної форми МОХ, залученням зовнішнього фінансування для активностей МОХ та реалізації інфраструктурної частини проєкту.

Фото з зустрічей з розробки концепції МОХ

 

«Потенціал МОХу надзвичайно великий — це буде той простір, який допоможе мобілізувати креативну спільноту Рівного та перезапустити розвиток креативних індустрій міста. Особливо цінно, що МОХ зможе стати медіатором між різними гравцями культурного сектору: комунальними установами, громадськими організаціями та митцями. Реалізація цього проєкту без Агенції сталого розвитку міста просто неможлива, бо саме вона має надійну репутацію, потужний досвід та здатність залучати донорів. Громадська організація відіграє ключову роль у розвитку культури Рівного не лише як генератор подій, але і як фасилітатор, що створює сприятливе середовище для появи нових креативних ініціатив та співпраці», — коментує Олександра Корчевська, графічна дизайнерка, учасниця робочої групи з розробки концепції МОХ.


Олександра Корчевська

 

2. Діджиталізація культурного життя: запуск інтерактивної онлайн-платформи культури Рівного

Значним досягненням стало створення єдиної онлайн-платформи, яка об'єднує культурну афішу міста, портфоліо місцевих митців, туристичні та культурні маршрути. Цей ресурс суттєво підвищив доступність та обізнаність про культурні події в Рівному.  

Культура Рівного тепер доступна на відстані одного кліку: https://culture-rivne.com.ua/ 

 

3. Підтримка та промоція місцевих творців культури

У 2024 році понад сто  місцевих митців взяли участь у серії професійних заходів, включаючи тренінги, менторство, майстер-класи,  виставки тощо.

 

4. Навчальні програми та обмінні візити для культурних менеджерів 

Осообливу увагу було приділено навчальним програмам з розбудови спроможності культурних менеджерів у сфері грантрайтингу, управління проєктами, фінансами та просування. Організовані обмінні візити до українських і польських міст дозволили культурним менеджерам і митцям професійно зрости, надихнутися та створити нові спільні проєкти.

Навчальні тренінги для культурних діячів в рамках проєкту

 

5. Перезавантаження промоції культури та гостинності Рівного

У 2024 році для Рівного було розроблено нову стратегію просування культурних подій та туристичних можливостей міста, яка готується до впровадження. Її результатом стане підвищення привабливості міста для відвідувачів та інвесторів. Ініціативною групою вже створено серію промоційних відео про місто, культурних діячів, представників культурних та креативних індустрій Рівного.

«Раніше були промо-матеріали про те, яка Рівненщина гарна і цікава. Вони закликали туристів відвідати регіон, а можливо навіть відкрити власний бізнес тут. Але, на мою думку, про культуру казали занадто мало. Я особисто брав участь у зйомках промоційних відео про місто та його митців. Локальні культурні діячі дійсно хочуть щоб знали їх та їхні креативні доробки. Ми з ними співпрацювати, щоб показати культурний потенціал Рівного та голосно заявити про важливість розвитку культури в сучасних умовах», — коментує Павло Осіпов, режисер і відеомейкер, учасних робочої групи з розробки концепції МОХ, автор відеоматеріалів проєкту про культуру Рівненщини.

Павло Осіпов
 

6. Розбудова міжнародного партнерства та промоція української культури за кордоном

Агенція сталого розвитку міста активно працювала над встановленням міжнародних зв'язків та просуванням української культури на світовій арені. Команда організації взяла участь у багатьох конференціях на тему культури, зокрема у Beyond-2024 у Манчестері (Велика Британія), конференція програми EU4Culture у Кишиневі (Модова). У 2024 році була розпочата співпраця з культурними організаціями у Польщі, Латвії, Литви. Це відкриває нові можливості для створення спільних міжнародних проєктів та залучення грантових коштів для розвитку культури Рівного.

Конференція програми EU4Culture у Кишиневі (Модова)

 

7. Стале партнерство з місцевою владою спрямоване на реалізацію Стратегії розвитку культури Рівного.

Спільно з Управлінням культури і туризму ВК Рівненської міської ради ГО «Агенції сталого розвитку міста» продовжила системну роботу над реалізацією стратегії, спрямованої на сталий розвиток культурного середовища міста. 

«Співпраця між Управлінням культури і туризму та Агенцією сталого розвитку міста — це приклад того, як синергія влади та громадського сектору може давати потужні результати. У 2024 році ми разом зробили значний крок уперед у розробці та початку реалізації Стратегії розвитку культури Рівного. Особливо важливо, що всі наші спільні ініціативи мають системний характер і працюють на довгострокову перспективу розвитку міста», — ділиться Наталія Лозовська, начальниця Управління культури і туризму ВК Рівненської міської ради.


Олена Хмельник і Наталія Лозовська

Усі проєкти, активності та ініціативи стали можливими завдяки злагодженій роботі великої команди однодумців — команди ГО «Агенція сталого розвитку міста», Управління культури і туризму ВК Рівненської міської ради, а також завдяки активній залученості культурних діячів, бізнесу та громади Рівного. Результати 2024 року демонструють: системні зміни в культурному середовищі можливі навіть у час великих викликів, якщо над ними працює згуртована спільнота небайдужих. ГО «Агенція сталого розвитку міста» й надалі впроваджуватиме інновації в культурне життя міста, сприяючи його становленню як сучасного культурного центру України.

Команда ГО «Агенція сталого розвитку міста»